Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Andre & Marja - WaarBenJij.nu Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Andre & Marja - WaarBenJij.nu

Ljubljana

Blijf op de hoogte en volg Andre & Marja

11 Juni 2017 | Slovenië, Ljubljana

Vrijdag 9 juni zaten we al om 8.30 uur in de trein voor een 8 uur durende reis naar Ljubljana in Slovenië. Mooie gereserveerde plaatsen in een bijna lege trein. Er was ook een restauratie wagon aanwezig waar we dit keer wel tot 2 maal toe gebruik van hebben gemaakt. Goede service, beste koffie, lekker gegeten en ook belangrijk; niet duur!
Eind van de middag in Ljubljana kwamen we erachter dat onze tablet kuren vertoonde en ons de weg niet meer kon wijzen. (Bleek later met opnieuw opstarten verholpen te zijn). Gelukkig was André overal op voorbereid en hadden we de papieren versie nog. En zo toch nog redelijk vlot het appartement gevonden. Zeer vriendelijke gastvrouw en mooie schildering op de muur in de slaapkamer gemaakt door één van de eigenaresse.
Zaterdag te voet naar Ljubljana want alles is op loopafstand. Heel veel markten op zaterdag. Er was een broodmarkt (kon je proeven), een sieraden markt, een vlees/seranoham markt (kon je proeven) en een groente/plantenmarkt. Moe van alle markten lekker koffie gedronken naast de Drakenbrug. Verder de stad lekker rondgeslenterd, kaarten gekocht voor Laura&Hans en Anja&Wout want die hebben ons Ljubljana aangeraden. Nog hartelijk dank daarvoor. Dus we hebben de Drakenbrug en de Butchersbridge ( brug van de liefde met heel veel slotjes eraan) en de Triple bridge (3 bruggen naast elkaar) en de Cobblersbridge. En toen met de kabelbaan (funicular) naar boven naar het kasteel. Rondgekeken in de kerkers, museums en de uitkijktoren beklommen. Het uitzicht over Ljubljana was heel mooi, maar de trap om er te komen was een waar kunstwerk.
Vandaag hebben we het er maar eens op gewaagd om fietsen te huren uit zo’n verhuurautomaat. Zie je tegenwoordig overal dus zo moeilijk kan het toch niet wezen…….hoopten wij. In het appartement al huiswerk gedaan en een account aangemaakt. Dus vol goede moed op weg. Het allereerste probleem was de zon, die scheen vol op het beeldscherm zodat je bijna niets zag. Opgelost met tas ervoor houden. Toen de taal nog over zetten in Engels……ook gelukt. En toen begrepen we het echt niet meer. Gelukkig was er een behulpzame jongeman (die het wachten zat werd waarschijnlijk), die ons verder kon helpen. Hehe we hadden een fiets, maar we wilden er 2. En dat bleek dus niet op één account te kunnen. Hoe we toen aan het ploeteren zijn geweest om ter plekke op de tablet een 2de account aan te maken wil je niet weten, het resulteerde in 5 verschillende wachtwoorden die dus alle 5 ergens mis liepen en toen gaven we het op voor dat moment. Terug naar appartement; eerst koffie, en nu rustig nog een keer proberen. Wachtwoord 6 lukte natuurlijk wel en een uur na de eerste poging stapten we gezamenlijk op de fiets.
Eerst maar eens de botanische tuin bezocht met zeer mooie kas en broodje gegeten. Later door naar het Tivoli park aan de andere kant van Ljubljana en daar van het uitzicht en de rust genoten. Toch nog rustig geëindigd deze dag, morgen alweer naar Kroatië.
Ook willen wij iedereen bedanken voor de leuke reacties op ons reisverslag. Ga vooral zo door….

• 11 Juni 2017 - 20:46

Laura:

Wauw, jullie hebben wel je best gedaan om echt alles dat we hebben aanbevolen in Ljubjana te bezoeken. Erg leuk :) Maar.... geen foto's?

• 11 Juni 2017 - 22:26

Mam:

heel indrukwekkend allemaal, maar zo `n trap op te gaan, dat is toch een prachtig kunstwerk, dan geniet je bij elke tree die je omhoog gaat en dan nog een mooi uitzicht toe. De heleconia is ook wel erg groot, hoe groot? Geniet nog met volle teugen en een mooie reis verder, wij genieten zo met jullie mee . Liefs Mam

• 13 Juni 2017 - 13:19

Robert :

Jullie zijn echte ontdekkingsreizigers. Wat een prachtig avontuur!

• 15 Juni 2017 - 08:04

Wout&Anja:

Zó leuk om alles te lezen!
    Jullie kijk op Budapest is exact als de onze....
    Ljubljana goed gedaan!
    Jammer dat Split nét even te ver van Cres ligt anders zaten we vandaag met zn viertjes aan de koffie!
    Goeie reis, we genieten met jullie mee!