Op naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Andre & Marja - WaarBenJij.nu Op naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Andre & Marja - WaarBenJij.nu

Op naar Rome

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Andre & Marja

17 Juni 2017 | Italië, Rome

Hier had een uitgebreid verhaal kunnen staan van de nacht boot van Split naar Ancona, helaas is mijn verhaal spoorloos verdwenen. Maar we zijn aan de overkant gekomen en ondanks staking toch de trein naar Rome kunnen halen.

Rond 13.00 uur in Rome en het was er heel erg warm. 34/35 graden. Dus proberen de schaduwkant te houden op zoek naar het appartement. Het verkeer is hier echt een chaos. Links en rechts wordt ingehaald als het niet weer vaststaat en constant getoeter en gebrul, fijn dat we niet met de auto zijn. Het inschrijven in appartement kostte wel de nodige moeite, maar na extra te hebben moeten betalen voor de airco, zou de beheerder deze ook daadwerkelijk gaan repareren terwijl wij boodschappen deden. En gelukt hoor. Iets verderop brood en melk enz. gehaald en toen we terug kwamen had hij de batterijen vervangen. Tijd voor siësta. Eind van de middag terug gewandeld naar station en openbaar vervoer kaartjes geregeld. Met de metro op naar Vaticaanstad, dit is een van de plekken die we van Henk en Truus ‘moesten’ bezoeken. Marja was er vorig jaar al geweest maar het blijft indrukwekkend. Onderweg een heerlijk ijsje gekocht, kan geen ander ijs tegenop, zóó lekker. Toen ook meteen het kasteel van St. Angelo bekeken en over pont St. Angelo gelopen , we waren toch in de buurt. Voor het kasteel zat een straatmuzikant op een zeer originele wijze ‘this is my way’ ten gehore te brengen. Vervolgens terug naar de metro om richting Spaanse trappen te reizen. Helaas ging dat niet door omdat het metro station om onduidelijke redenen was gesloten. Dan maar wandelen naar het volgende station op route. Helaas ook dicht maar hier stond duidelijk bij vermeld dat het om een staking ging. Toen op goed geluk een bus genomen die ons een beetje in de goede richting bracht, net op tijd eruit en verder weer lopen. Het was inmiddels 21.00 uur, zo'n 27 graden ( dus lekker) en er was nog heel veel volk op straat, gezellig. Bij de Spaanse trappen gekomen is André omhoog gelopen of daar nog iets te zien was en Marja op de trappen gaan zitten om de kaart te bestuderen om bij de Trevifontein te komen. Toen André binnen no time weer terug was gingen we op weg naar de Trevifontein. Niet te geloven hoe druk het daar op deze tijd van de dag nog was. Hordes mensen én bewaking die iedereen maar van de rand van de fontein probeert te houden, we lachten ons rot. Toen werd het toch echt tijd om richting appartement te gaan want we moesten nog wel een stukje wandelen. Tegen half 12 kwamen we er moe maar voldaan aan.
Zaterdagochtend toch weer op tijd eruit want we hebben nog het Colosseum te bezoeken. 9 uur ’s morgens waren we al echt niet meer de eersten en was de temperatuur al weer opgelopen naar de 30 graden. Het blijft een immens indrukwekkend bouwwerk. Op strategische plekken stonden de nodige militaire voertuigen met militairen erbij en daarom was er totaal geen verkeer rondom het Colosseum, geeft toch weer een heel ander beeld. Vervolgens koffie gedronken met uitzicht op het Colosseum, nog nóóit eerder €26,- betaald voor 2 koffie en 2 gebakjes, maar het was het wel (bijna) waard. Toen op zoek naar Basilica di San Clemente, was in de buurt. Het is een hele mooie, zeer rijk versierde kerk uit de twaalfde eeuw die gebouwd is op de overblijfselen van een eerdere kerk uit de vierde eeuw. Daaronder staan nog overblijfselen van nog veel oudere huizen. Echt fascinerend om te bezoeken én lekker koel.
Vandaag reed de metro gelukkig weer wel dus dat maakt de bereikbaarheid een stukje beter. Vanavond gaan we nog het Pantheon bezoeken en dan morgen alweer op weg naar Venetië . (Toch jammer dat het Pantheon gesloten zou blijken te zijn na 17.00 uur.)

• 17 Juni 2017 - 19:10

Marije:

Hahaha vandaar de besparingen eerder in jullie reis. ;-)

• 17 Juni 2017 - 21:55

Wout&Anja:

Ooooooo...wát leuk weer allemaal!!!