Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Andre & Marja - WaarBenJij.nu Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Andre & Marja - WaarBenJij.nu

Lissabon

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Andre & Marja

27 Juni 2017 | Portugal, Lissabon

De slaaptrein van Madrid naar Lissabon was van een heel ander soort dan onze vorige ervaring. Deze trein; hoteltrein genaamd was veel luxer. We hadden een 2 persoons coupe inclusief wastafel, handdoeken, tandenborstel pakketje en ruime bedden. Jammer dat de trein zo schudt tijdens het rijden, maar je kan niet alles hebben. In Portugal ging de klok een uur terug en kwamen we om 7.30 uur aan in Lissabon. Van tevoren hadden we al afgesproken dat we onze bagage in het appartement mochten stallen, dus bij aankomst op het station zijn we (na de koffie) rustig op zoek gegaan naar ons appartement. Zoals bij eigenlijk al onze logeeradressen lag ook deze niet ver van het station en binnen 10 minuutjes waren we er. De bagage mochten we op de 2de verdieping achter laten, dat is mooi want dan hoefden we er laten nog maar 2 meer omhoog. Na weer een mooie plattegrond van de beheerster gekregen te hebben en heel veel uitleg later, konden we Lissabon gaan ontdekken. Alleen dat weer is hier heel wat anders als we gewend waren, het is namelijk bewolkt en we hebben het bijna koud. Ja dat heb je met 22 graden als je er 35 gewend bent. Eerst maar weer openbaar vervoer kaartjes geregeld en toen op zoek naar tram nr. 28. Deze gaat een heel eind de berg op en als je zou kunnen zitten zou je zelfs foto’s kunnen maken. Dat konden wij pas weer op weg naar beneden, toen er weer een plekje vrij kwam. Weer beneden zijn we met de metro naar Campo Pequeno gereden. Dit is een hele mooie gerestaureerde arena waar nog steeds stierengevechten gehouden worden, waarvan 29 juni de eerstvolgende is. Er is ook een museum in gevestigd en ook de arena zelf is te bezoeken. Dat was best een hele vreemde ervaring. In het museum wordt aandacht geschonken aan de matador die als een echte held wordt vereerd, maar ook aan de stier die soms net zo beroemd kan zijn. In de arena mochten we niet alleen de tribunes en loges bekijken waar echt heel veel toeschouwers konden zitten, maar ook de stallen waar de stieren vandaan komen compleet met van bovenaf bedienbare stalen deuren om de beesten veilig de goede kant op te krijgen. Een vreemde plek waar je gewoonlijk nooit komt en waarschijnlijk ook niet zou willen komen. Vervolgens maar weer eens een park opgezocht, de bewolking trok weg en het was meteen weer lekker warm. In Parque Eduardo Vll is een tropische kas aangelegd; Estufa Fria genaamd. Het bestaat uit 3 klimaatgroepen en is zo ontzettend mooi en kundig aangelegd dat je er wel de hele dag zou willen blijven. Behalve dat er een zeer groot assortiment bloeiende struiken, bomen en cactussen staan, is er ook heel veel hoogte verschil met doorkijkjes, grotten en vijvers. Dus wie ooit nog in Lissabon komt, sla deze tuin vooral niet over. Dinsdag naar de wijk Belem om een paar gebouwen te gaan bekijken. Er staat o.a. het 16de eeuwse Mosteiro dos Jeronimos. Een zeer groot klooster met een zeer lange rij bezoekersen, dus daar zijn we lekker voorbij gelopen. Aan de Taag staat het 52 meter hoge monument voor de ontdekkingsreiziger; Hendrik de Zeevaarder. Een mooi monument van 33 prominente personen die over zee uitkijken. Verderop langs het water staat een heel mooi kasteeltje; Torre de Belem. Het stamt uit 1515 en met vloed ligt het rondom in het water. In de avond hebben we de klim gewaagd en zijn heel veel trappen en hellingen opgelopen naar Castelo de Sao Jorge. Dit is een schitterend mooi kasteel nog gebouwd door de Romeinen maar omgedoopt tot Moorse vesting. Je kunt over de muren en vierkante torens lopen (nog meer trappen) en het uitzicht over de stad is fantastisch. Hiermee is dan ook een einde gekomen aan ons verblijf aan Lissabon. Morgen op weg naar onze laatste stopplaats en tevens laatste treinreis; Porto.

• 28 Juni 2017 - 07:10

Piet:

Wederom een leuk verhaal en mooie foto's
    Gaaf om te lezen en te zien hoe of jullie genieten
    ik ben vooral nieuwsgierig waar of ze nu uiteindelijk te beste koffie hebben!!!
    Geniet lekker nu nog met het einde in zicht, have fun

• 28 Juni 2017 - 07:42

Wout & Anja:

Gelukkig weten jullie een goede selectie te maken uit alles wat er te zien valt.
    Die koffie begint ons ook op te vallen :)
    Hopelijk smaakt ie in Porto ook weer!

• 28 Juni 2017 - 21:40

Mam:

Fijn dag jullie weer een goede treinreis gemaakt hebben en nog wel een hele luxe. Zo te zien is er in Lissabon ook heel wat te beleven. Drinken jullie ook wel eens thee? Nog heel veel plezier en geniet er van. Goede reis verder, groetjes mam

• 30 Juni 2017 - 19:33

Marianne:

Alles weer gelezen... Hoop dingen gezien en wat een gave reis.. Geniet nog van de laatste dagen..

Groetjes